fredag 4. september 2009

Sagaen om den vennlige bjørnen Edgar

Sagaen om den vennlige bjørnen Edgar; en varm fortelling om vennskap, kapitalisme og mangel på såpe.

Det var engang en liten bjørn som het Edgar. Edgar bodde i et lite hi ved siden av den største og fineste bekken i hele skogen. På vinteren sov han i hiet sammen med resten av familien sin, og på våren og sommeren lekte han med vennene sine. Edgar hadde mange venner, og alle de andre dyrene i skogen likte Edgar kjempegodt. En dag fant Edgar en latterlig høy sum penger i en liten eske i toppen av det høyeste treet i skogen. Edgar var ikke så veldig smart, men han visste nok til å skjønne at hans nye finansielle situasjon gjorde han mye bedre enn alle de andre dyrene i skogen. Edgar brukte mange av pengene sine på matrielle goder, og spanderte lite på vennene sine. Alle de andre dyrene i skogen var enige om at Edgar var blitt en usympatisk dritt, og bestemte seg for å fryse han ut.

Edgar ga faen og tok med seg alle pengene sine og hd-tven til Oslo. Der startet han et vellykket advokatfirma som spesialiserte seg på å forsvare pedofile og mennesker med lav moral. Bjørnen Edgar ble etter hvert en av de mest respekterte advokatene i hele kongeriket Norge, og fikk stadig mer makt, og mer penger. I tillegg til å kjøpe horer, respekt og kokain, kjøpte også bjørnen Edgar seg politisk makt, og som et resultat ble Norge sakte men sikkert omgjort til et kapitalistisk paradis hvor staten hadde liten eller ingen innflytelse.

En dag fikk bjørnen Edgar AIDS som følge av store mengder ubeskyttet sex, og ble alvorlig syk. Ingen av de såkalte vennene hans ville ha noe mer med han å gjøre, og den jødiske regnskapsføreren hans stakk av med alle pengene hans. De få euroene fra statsbudjsettet som havnet hos det offentlige var for å betale private sikkerhetsfirmaer til å vokte grensene. Edgar havnet på et offentlig sykehus, og døde en langsom og smertefull død, da det verken var utstyr eller kompetanse til å ta seg av pasienter, som en følge av Edgars egen lobbyvirksomhet.

Idet Edgar trakk sin siste pust, forbannet han både Gud og sin egen familie, og døde på samme måte som han hadde levd; skitten, ensom og med drømmer han aldri ville oppnå. Da nyheten om Edgars død nådde de andre, ble alle så glade at kapitalisme ble oppløst, og kommunistene gjennomførte væpnet revolusjon. Alle var glade for at Edgar var død, bortsett fra moren hans, som tok livet sitt.


5 kommentarer:

  1. Denne historien minner meg om en episode fra min egen barndom. Det hendte i mellomkrigstiden i en skitten liten landsby i Algerie. Min far og jeg hadde reist rundt i månedsvis og livnært oss gjennom vårt incestsirkus, "En stake til besvær". Her følger hva som skjedde en tirsdags ettermiddag, da min fordrukne far - blakk som han var - satte meg opp som gevinst i et terningspill.

    Hardt treverk
    Sterke farger
    Jøden skuer vaktsomt og begjærlig
    Med sammenbitte øyne
    Over en krum nese

    Mens

    Jeg sakte plukker dem opp

    Se far, se!
    jeg kaster dem.

    1...
    2...
    4!
    ..6?

    Min far banner over mine manglende evner innenfor terningspill. Han tvinner barten, og forsøker å skjule en desperat ereksjon som såvidt vises i overkanten av bukselinningen. "Fusk", mumler far med en stemme grøtete av gammel sæd.

    Det skulle bli den første av mange kvelder hvor hele pakk med jøder samlet seg for å misbruke meg og høste min seksualitet.

    SvarSlett
  2. Jude Edgar ist ein bitterer Mann

    SvarSlett
  3. Fake, kilder?!?!

    SvarSlett
  4. Huff, ironien i historien om Edgar er staggende.

    Det kan umulig være lett å være en bjørn og i tillegg være representant for et kaldt, kynisk, blasert kapitalistsamfunn. Og i tillegg til alt dette få AIDS.

    Skulle ønske jeg fant en boks full av penger i toppen av et tre...

    SvarSlett
  5. Bjørnen burde aldri bli advokater på grunnlaget av at de alltid vinner i retten. Hvem vil protestere mot en brølende naken bjørn (antar at bjørner ikke går i bukser, siden bjørner sparer mer penger på frakk og kjole) som vifter med armene i alle himmelretningene og i samme scene forbanner alle personer som har møtt opp til retten. Nei, det er ikke lett å jobbe mot en bjørn. Sa jeg at bjørner ikke bruker bukser? Det er et viktig punkt på hvorfor bjørner ikke burde bli advokat.

    SvarSlett