onsdag 2. september 2009

Da var vi i gang!

Da er endelig sommeren over, og et nytt skoleår er i anmarsj. Grunnen til at det ikke ble skrevet noen poster i sommer er enkelt og greit fordi vi begge to har vært opptatte. Undertegnede klarte å hyre jobb på en tremasters fullrigger for sommeren. Jeg har tidligere jobbet på dette skipet i halvannet år og vil påstå at jeg er en erfaren sjømann. Tilbake i gamle dager var besetningen ombord bra, men et sted må man ha møtt på et skjær, for mine nåværende medarbeidere var ikke akkurat spesielt sjøvante. Jeg vil påpeke at med mine medarbeidere så tenker jeg ikke på de fullbefarne matrosene over meg i hierarkiet, men oss mer enkle dekksgutter som blir henvist til skuring av dørken.

Det var også her jeg fikk mitt gjensyn med Herman Holm, en kar jeg ikke hadde sett siden jeg var 10 år eller noe slikt. Synet som møtte meg da jeg dukket opp klokken 06.00 for min første tur var en mørkhåret kar med rosa bandana på hodet som fikk hodet til å se ut som en ananas. Hvor motivasjonen bak dette var lurte jeg på for meg selv, men noe umiddelbart svar fikk jeg ikke.

Det skulle ikke mer til enn at jeg ble satt opp til å jobbe en helg alene sammen med denne godgutten et par uker senere. Jeg hadde av andre kollegaer hørt at denne krabaten var bestevenn med en tidligere ansatt som ble avskjediget kun en måned i forveien på grunn av spionasje på toalettet. Svinet hadde laget et kikkehull som han pleide å spane gjennom mens andre benyttet seg av dette toalettet. Dette i seg selv virket jo meget lovende tenkte jeg da jeg mønstret om bord på skipet, men andre rykter sa også at han var sønn av den meget beryktede sjømannen Henry Morgan, så jeg entret opp med et ambivalent forhold til arbeidshelgen min.

Siden det var heller stille denne dagen, måtte jeg ta til takke med å la Herr Holm stimulere sitt snakkeredskap og ut av leppene ble det spyttet opp dumheter på rekke og rad. Det første spørsmålet jeg ble stilt var om jeg fulgte med på Star Trek. Det gjør jeg selvfølgelig ikke, uten at det stoppet han fra å komme med morsomme scener og situasjoner fra Star Trek. Dette ble tett fulgt av en gjettelek han påtvang meg. Han nynnet til diverse sanger som jeg måtte gjette, og her snakker vi slagere som theme-sangen til Power Puff Girls, diverse julesanger og Metallica. Jeg måtte til slutt finne noe annet å gjøre, og begynte å fikle med noe greier akterut for å redusere mykheten hjernen min ble utsatt for.

I mellomtiden skulle Hermann lage seg en kopp kaffe, og da jeg måtte inn og hente en kniv ser jeg at det ligger kaffe på hele bordet og deler av gulvet. Åndstotempælen hadde altså glemt å sette kaffekanna under trakteren. Da jeg gikk inn på pauserommet for å konfrontere han med dette satt han der med to håndvifter rettet mot ansiktet sitt. "Hva i alle dager er det du driver med?" spuret jeg karen om. "Jeg svetter så mye, så må kjøle meg ned" fikk jeg til svar. Det var visst også derfor han gikk med bandana på jobb. Jeg påpeker at om han skal kjøle seg ned så er vi så heldige å ha en slushmaskin ombord. Dette hadde han visst ikke tenkt på og fylte seg et beger med slush som han helte i seg temmelig fort, og som en naturlov de fleste vet, så får man temmelig grei brain freaze av dette. Vel, man kan si at karen fikk sitt å strebe med de neste to minuttene.

Men det er ikke før våre avløsere kommer at jeg virkelig får lyst til å kaste meg på sjøen. Den ene avløseren kjente jeg godt og var også en grei kar, noe som vel ikke kunne sies om den andre. Idet den andre avløseren trekker sitt imaginære starwarsvåpen, og retter det mot meg som om jeg skulle være en ortodoks jøde i en barnehage, var det bare tanken på to barn med downs som spør sin egen mor om hvorfor de ikke har noen venner som hindret meg i å stikke en penn i et vitalt indre organ. Etter å ha fortalt idiotene hva jeg synes om deres eksistens ved hjelp av en obskøn håndbevegelse, satte jeg kursen hjemover og onanerte rabiat til sonen på TV2. Med mine siste krefter forbannet jeg dem alle til helvete, før jeg sovnet stille inn til en erotisk drøm om mangelen på penger til høyere utdanning, kjelker og bæreposer med fordervet vannmelon.

DNK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar